Uz metafizičko načelo uzročnosti

Ovaj tekst razmatra osnovni aspekt metafizičkog načela uzročnosti, a to je aspekt Božjeg uzrokovanja bitka bića. Zadanom razinom razmatranja metafizičkog načela uzročnosti naglašava se jedinstven pojam, a to je »participacija«. Pojam participacije izlaže sveti Toma Akvinski te njime izražava »višedi...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001084806/Details
Matična publikacija: Nova prisutnost (Online)
18 (2020), 2 ; str. 359-373
Glavni autor: Poljak, Antonio (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31192/np.18.2.9
Hrčak
LEADER 04745naa a22003614i 4500
001 NSK01001084806
003 HR-ZaNSK
005 20211007143720.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 201215s2020 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31192/np.18.2.9 
035 |a (HR-ZaNSK)001084806 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 11/12  |2 2011 
080 1 |a 272  |2 2011 
100 1 |a Poljak, Antonio  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Uz metafizičko načelo uzročnosti  |h [Elektronička građa] :  |b Tomino učenje o Božjem stvaranju bića kao učinku najuniverzalnijeg uzroka /  |c Antonio Poljak. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst. 
504 |a Sažetak ; Summary. 
520 |a Ovaj tekst razmatra osnovni aspekt metafizičkog načela uzročnosti, a to je aspekt Božjeg uzrokovanja bitka bića. Zadanom razinom razmatranja metafizičkog načela uzročnosti naglašava se jedinstven pojam, a to je »participacija«. Pojam participacije izlaže sveti Toma Akvinski te njime izražava »višedimenzionalan « odnos Boga kao uzroka prema biću kao njegovu učinku. Učenje o participaciji ističe misao o Bogu kao najuniverzalnijem uzroku zato što je on jedini i prvi princip bitka. On je Stvoritelj, a sve biće jest stvorenje. Bog je sâm subzistirajući bitak po čijoj prvotnoj i čistoj zbiljnosti biće sudjeluje u bitku te na taj način bivstvuje. Stupanj sudjelovanja bića u bitku određen je specifičnom biti bića. Tomino učenje o Bogu kao o svršnom, uzorskom, tvornom i djelatnom uzroku implicira proizvodnju bitka bića, podjelu bitka u rodove i vrste bića, trajno održavanje u bitku te usmjerenost bića posljednjoj svrsi koja je Bog. Osim toga, uzročni odnos Boga i bića uključuje prisutnost božanskog bitka u bićima, ali i prisutnost ideja o bićima u beskonačnom božanskom umu. Već se time dijelom teksta podsjeća na često zanemarivanu platonističku pozadinu Tomina učenja o participaciji. Svojim sadržajem Tomina formulacija načela uzročnosti nadilazi formulacije ovoga načela nastale na temelju činjenice promjenjiva bića. Središnji pojam Tomine metafizike jest bitak. Iz pojma bitka postao je očigledan odgovor na trajno filozofsko pitanje: »Što je to biće?« Biće je stvorenje jer je ono učinak najuniverzalnijeg uzroka – Boga Stvoritelja. 
520 |a This article examines the fundamental aspect of the metaphysical Principle of causality – the aspect of God causing the being’s Being. By using the assigned level of examination of the metaphysical principle of causality, one emphasizes a unique concept – the concept called »participation«. The concept of participation, as a teaching, was presented by St. Thomas Aquinas, who had expressed a multidimensional relationship aspect of God. God represented the cause, which he directed towards the being, which was represented as the cause’s effect. Thomas teaches that God is the most universal cause because he is the only Creator, and all else except him, are the creation. God alone is the subsisting Being, »his own Being« by whose primary and pure act is for all beings to take part within the Being, which causes them to exist. God’s Being is the foundation for the activity of »the secondary causes«. This degree of participation within the Being, however, is determined by the limiting factor of the Being’s level of presence existing within the created being. This factor is the specific essence of the being. Consequently, this level of presence defines the ontological rank of the perfection of the being. The ontological differentiation of the essence and the Being both existing within the being implies the indifference of the being towards the Being, or non-being. It follows, therefore, that all of a being which is not »its own Being«, simply partakes within the Being. This means it inevitably is caused to exist. Thomas› teaching about God as the final, exemplar, acting and his efficient cause of being implies several points: the production of the being’s Being, the diversification of the Being into genera and species of beings, the permanent sustenance of the being in the Being, and finally the direction of the being towards its final purpose, which is God. 
653 0 |a Biće  |a Bitak  |a Bog  |a Uzročnost  |a Participiranje 
653 1 |a Thomas Aquinas, sanctus  |a Sveti Toma Akvinski 
773 0 |t Nova prisutnost (Online)  |x 1848-8676  |g 18 (2020), 2 ; str. 359-373  |w nsk.(HR-ZaNSK)000836491 
981 |b Be2020  |b B01/20 
998 |b tino2101 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31192/np.18.2.9 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/241367  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr