The digital advertising gap and the online news industry in Croatia

Internet advertising brought about many changes in communication production, distribution, and consumption. By using critical political economy of communication as the mainstay of our approach, we provide supporting evidence of the ambiguous influence of data-driven advertising dynamic on the news i...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001046169/Details
Matična publikacija: Medijske studije (Online)
9 (2018), 18 ; str. 62-80
Glavni autori: Bilić, Paško (Author), Primorac, Jaka
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.20901/ms.9.18.4
Hrčak
Medijske studije
LEADER 03512naa a22003854i 4500
001 NSK01001046169
003 HR-ZaNSK
005 20191120140431.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 191108s2019 ci d |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.20901/ms.9.18.4 
035 |a (HR-ZaNSK)001046169 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 316  |2 2011 
080 1 |a 070  |2 2011 
100 1 |a Bilić, Paško  |4 aut 
245 1 4 |a The digital advertising gap and the online news industry in Croatia  |h [Elektronička građa] /  |c Paško Bilić, Jaka Primorac. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija: str. 77-79. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a Internet advertising brought about many changes in communication production, distribution, and consumption. By using critical political economy of communication as the mainstay of our approach, we provide supporting evidence of the ambiguous influence of data-driven advertising dynamic on the news industry and audience habits. We look at what we define as the digital advertising gap, or the difference between the size of the internet advertising market and the total income of digital news’ firms. Digital intermediaries such as Google and Facebook are the final destinations for the majority of internet advertising investments in Europe and Croatia. A multi-sided, internet advertising market creates a fertile ground for the production of untrustworthy journalistic content. The digital advertising gap provides an example of a ‘market failure’ in which the market does not efficiently allocate public information goods. We argue that the confidence in the ability of the market to self-regulate the internet should be re-considered in European and national media policies. 
520 |a Internetsko oglašavanje utječe na brojne promjene u proizvodnji, distribuciji i potrošnji komunikacije. Oslanjajući se na kritičku političku ekonomiju medija i komunikacije, u ovom radu nudimo podatke o ambivalentnom utjecaju koji podacima pokretana oglašavačka dinamika vrši na industriju vijesti i navike medijskih publika. Promatramo takozvani digitalni oglašavački jaz odnosno razliku između ukupne veličine tržišta internetskog oglašavanja i ukupnih prihoda tvrtki koje proizvode digitalne vijesti. Digitalni su posrednici poput Googlea i Facebooka konačna odredišta za većinu ulaganja u internetsko oglašavanje u Europi i Hrvatskoj. Višestrano tržište internetskog oglašavanja stvara plodno tlo za proizvodnju upitnog novinarskog sadržaja kojemu se ne može vjerovati. Digitalni oglašavački jaz primjer je tržišnog neuspjeha jer tržište ne uspijeva učinkovito distribuirati javne informacije. Tvrdimo da se povjerenje u samo-regulirajuću sposobnost internetskog tržišta treba preispitati u europskim i nacionalnim medijskim politikama. 
653 0 |a Internetsko oglašavanje  |a Novinarstvo  |a Mediji  |a Digitalni posrednici  |a Vijesti  |a Tržišni neuspjeh 
700 1 |a Primorac, Jaka  |4 aut 
773 0 |t Medijske studije (Online)  |x 1848-5030  |g 9 (2018), 18 ; str. 62-80  |w nsk.(HR-ZaNSK)000807615 
981 |b Be2019  |b B01/19 
998 |b dalo1911 
856 4 0 |u https://doi.org/10.20901/ms.9.18.4 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/218212  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr 
856 4 0 |u https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=753307  |y Medijske studije