Defining evidence-based marketing strategies for wine producers and wine tourist destinations

The Total Antioxidant Index (TAA-I) can be viewed as a wine added value, for which consumers are willing to pay, and as a determinant in developing successful differentiated marketing strategies. This interdisciplinary study aims to harness potentials existing in an evidence-based wine TAA-I and ter...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001061331/Details
Matična publikacija: Zbornik Veleučilišta u Rijeci (Online)
7 (2019), 1 ; str. 239-255
Glavni autori: Droli, Maurizio (Author), Sarnari, Tiziana, Bašan, Lorena
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31784/zvr.7.1.26
Hrčak
LEADER 04389naa a22003854i 4500
001 NSK01001061331
003 HR-ZaNSK
005 20200427105611.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200423s2019 ci a |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.31784/zvr.7.1.26 
035 |a (HR-ZaNSK)001061331 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 338.48  |2 2011 
080 1 |a 658  |2 2011 
100 1 |a Droli, Maurizio  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Defining evidence-based marketing strategies for wine producers and wine tourist destinations  |h [Elektronička građa] :  |b is the total antioxidant index approach valuable? /  |c Maurizio Droli, Tiziana Sarnari, Lorena Bašan. 
300 |b Ilustr. 
504 |a Bibliografija: str. 250-254. 
504 |a Abstract ; Sažetak. 
520 |a The Total Antioxidant Index (TAA-I) can be viewed as a wine added value, for which consumers are willing to pay, and as a determinant in developing successful differentiated marketing strategies. This interdisciplinary study aims to harness potentials existing in an evidence-based wine TAA-I and territorial data on wine production. According to the Resource Based Theory (RBT), only above-average performances identify valuable resources. By applying the theory, data on regional areas planted with vines as well as a seminal study ranking thirteen selected Italian wines based on their TAA-I have been analyzed. Wine growing vocation represents a valuable resource only in six out of twenty Italian regions. Eleven vine areas of origin can be assumed as being important, especially in Northern and Central Italy. The TAA-I positions achieved by selected wines are far from being expressed, and thus promoted, by adopting labels based on production traditions. The 1997 sample database adopted by this study needs to be updated with a more recent one and expanded in further researches. Thus, researches of evidencebased marketing, thus hidden and objective quality attributes of wine, are needed and urgent but still in their infancy. Results obtained by this study allow decision makers to set-up a RBT-rooted benchmark system connecting biomedical studies, economic and marketing studies. 
520 |a Ukupni antioksidacijski indeks (TAA-I) može se promatrati kao dodana vrijednost vinu, za koju su potrošači spremni platiti, i kao odrednica u razvoju uspješnih diverzificiranih marketinških strategija. Ovo interdisciplinarno istraživanje ima za cilj iskoristiti potencijale koji postoje u dokazima ukupnoga antioksidacijskog indeksa vina i podacima o teritorijalnoj proizvodnji vina. Prema teoriji temeljenoj na resursima samo natprosječne performanse moguće je identificirati kao vrijedne resurse. Primjenjujući ovu teoriju, analizirani su podaci o zasađenim vinogradima u nekim regijama, a istraživanjem se rangira trinaest izabranih talijanskih vina razmatrajući njihov TAA-I. Vinogradarstvo predstavlja vrijedan resurs samo u šest od dvanaest talijanskih regija. Jedanaest vinskih područja izvornosti mogu se opisati kao vrijedna, osobito u sjevernoj i središnjoj Italiji. TAA-I vrijednosti koje imaju izabrana vina ne izražavaju se, niti se kroz njih promovira usvajanje proizvodne tradicije vina pojedinih marki. Uzorak iz 1997. korišten u ovom istraživanju treba biti ažuriran i proširen u budućim istraživanjima. Antioksidacijski kapacitet pojedinih bioaktivnih spojeva u hrani, uključujući i polifenole, ne moraju pridonijeti ljudskom zdravlju, stoga su marketinška istraživanja temeljena na dokazima skrivene i objektivne kvalitete vina potrebna i urgentna, jer su još uvijek u povojima. Rezultati dobiveni kroz ovo istraživanje omogućavaju donosiocima odluka uspostavljanje sustava benchmarkinga temeljenog na resursima, povezujući biomedicinske, ekonomske i marketinške studije. 
653 0 |a Marketinške strategije  |a Kvaliteta vina  |a Ukupni antioksidacijski indeks 
700 1 |a Sarnari, Tiziana  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
700 1 |a Bašan, Lorena  |4 aut 
773 0 |t Zbornik Veleučilišta u Rijeci (Online)  |x 1849-1723  |g 7 (2019), 1 ; str. 239-255  |w nsk.(HR-ZaNSK)000859884 
981 |b Be2019  |b B02/19 
998 |b tino2004 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31784/zvr.7.1.26 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/219990  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr